
Čo je to projekt Hlaholika?
Hľadanie strateného pokladu tróje je projekt predmetovej komisie DEJEPIS - ZEMEPIS, ktorý vznikol v školskom roku
2003/2004.
Projekt Hlaholika (pre piatakov) sa tematicky viaže k učivu O jazyku a písme. Cieľom autorov učebnice bolo ukázať vývin jazykov a písma v historickom kontexte od
najstarších čias až po súčasnosť. Projekt vyčleňuje prvé staroslovienske písmo – hlaholiku. Vzťah k národným dejinám sa musí v žiakoch budovať postupne a práve takéto
projekty k tomu ponúkajú priestor. Prostredníctvom projektovej práce deti objavia hlaholiku a snažia sa naučiť jej jednotlivé písmená. Staré písmo na nich pôsobí tajomne,
a tak sa cítia ako historici – objavitelia. V piatom ročníku je to pre žiakov zábava, a tak získavajú k dejepisu veľmi pozitívny vzťah. A na tomto vzťahu sa potom dá
postaviť vyučovanie v ďalších ročníkoch.
Ciele projektu Hlaholika:
Základným cieľom projektu je, aby deti objavili písmo našich predkov a postavili ho na úroveň písma ostatných národov a kultúr, čím si začnú v sebe pestovať pozitívny vzťah
k slovenským národným dejinám.
- Kognitívne ciele projektu
- Spoznať historický vývin jazykov a písma od najstarších čias až súčasnosť s ťažiskom na staroveké druhy písma – klinové písmo, hieroglyfické písmo, fenické písmo, grécke a latinské písmo
- Spoznať písmo našich predkov – hlaholiku a identifikácia jeho písmen abecedy
- Zažiť osobnú skúsenosť z vlastného textu písaného hlaholikou
- Spoznať niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie – komunikácia s učiteľom pri vypracúvaní projektu, komunikácia s eventuálnymi pomocníkmi projektovej práce, komunikácia prostredníctvom výstupu projektu – posteru, brožúrky
- Výchovné ciele projektu
- Vypestovať v deťoch pozitívny postoj k národným dejinám
- Vypestovať v deťoch vzťah k jazyku a písmu, ktoré slúžia na komunikáciu v ľudskej spoločnosti
- Posilniť vzťah človeka k človeku a rešpektovanie názorov iných
- Mravný akcent – vážim si seba a svoje schopnosti rozprávať i písať a zároveň úcta k tým čo rozprávať a písať nevedia zo zdravotných alebo sociálnych dôvodov
- Vzdelávacie ciele projektu
- Naučiť sa, čo je to komunikácia a aké spôsoby komunikácie sa v historickom vývine ľudskej spoločnosti odohrávali – verbálna i neverbálna komunikácia, písaná komunikácia
- Naučiť deti podľa charakteristických znakov rozoznať klinové písmo, hieroglyfické písmo, grécke i latinské písmo
- Naučiť deti identifikovať hlaholiku a spoznať historické reálie jej vzniku
- Naučiť žiakov zohnať informácie v rôznych prameňoch