
Čo je to projekt Štúrovci?
Hľadanie strateného pokladu tróje je projekt predmetovej komisie DEJEPIS - ZEMEPIS, ktorý vznikol v školskom roku
2003/2004.
Projekt vychádza z učebnice dejepisu pre 8. ročník základných škôl a tematicky sa viaže k problematike štúrovcov a ich národnému, politickému i kultúrnemu pôsobeniu.
Zachytáva obsah piatich učebných látok. Špecifický je v tom, že uvedené učivo sa nepreberá na klasickej vyučovacej hodine, ale je postavené do projektovej práce žiakov.
Čas na vyučovacích hodinách je venovaný tvorivej diskusii k problematike témy projektu. Tam sa žiaci môžu pýtať na jednotlivé témy a vyriešiť problémy, ktoré sa vyskytnú
pri práci na projekte. Prostredníctvom práce by žiaci mali vnímať štúrovcov nielen ako literárnych tvorcov, ale aj ako čelných politických predstaviteľov formujúceho
sa slovenského novodobého moderného národa. Literárna výchova na základnej škole dáva o štúrovcoch často nekomplexný obraz determinovaný len literárnou činnosťou, a
preto by tento projekt mal vedomosti žiakov rozšíriť a dať ich do kontextu historického obdobia.
Ciele projektu Štúrovci:
Základným cieľom projektu je priviesť žiakov k záujmu o vlastné národné dejiny cez národnú, politickú i literárnu prácu štúrovskej generácie, prostredníctvom ktorej
pochopia ich význam pre našu súčasnosť.
- Kognitívne ciele projektu
- Spoznať obdobie romantizmu nielen ako literárny pojem, ale komplexnejšie a historicky v kontexte formovania moderných novodobých národov založených na etnickom princípe
- Spoznať štúrovcov ako obyčajných ľudí, ale zároveň porozumieť dosahu ich konkrétnych aktivít
- Pracovať pri projekte nielen s historickou literatúrou, ale s konkrétnymi historickými dokumentmi
- Výchovné ciele projektu
- Viesť žiakov k zodpovednosti za vlastné konanie
- Naučiť žiakov komunikovať v rámci 5-6 člennej skupiny a akceptovať sociálne aspekty vyplývajúce z kooperácie pri vypracúvaní projektu
- Citlivo vnímať vytrvalosť štúrovcov v uskutočňovaní vlastných cieľov pri práci na projekte
- Naučiť žiakov vysloviť, pomenovať svoj problém a následne vyvolať snahu po uspokojivom riešení
- Naučiť žiakov prezentovať projekt pred auditóriom spolužiakov a dokázať obhájiť svoje výsledky v následnej diskusii
- Vzdelávacie ciele projektu
- Naučiť žiakov chápať a vysvetliť pojmy – nacionalizmus, moderný novodobý národ, etnický princíp národa, politický princíp národa, znaky charakterizujúce národ
- Vysvetliť žiakom základné historické medzníky slovenského národa v polovici 19. storočia – kodifikácia spisovného jazyka, revolučný rok 1848/49, zasadanie
Uhorského snemu v Bratislave, žiadosti slovenského národa, slovenské dobrovoľnícke výpravy, Slovenská národná rada
- Preniknúť do životopisov štúrovcov a na tzv. štúrovskej mape zaznamenať ich pohyb a uskutočnené politické, národné i literárne aktivity
- Naučiť žiakov využívať všetky dostupné informačné zdroje a vypestovať v nich ochotu porovnávať