Trinásta komnata je projekt predmetovej komisie DEJEPIS - ZEMEPIS, ktorý vznikol v školskom roku
2000/2001 ako snaha naučiť žiakov pracovať s informáciami, tie získavať a potom podľa logických
pravidiel aj triediť. Výsledkom tejto individuálnej či skupinovej práce žiakov malo byť vytvorenie práce,
ktorú potom museli prezentovať nielen pred odbornou komisiou zloženou s učiteľov, ale i pred auditóriom žiakov.
Už v nultom ročníku sa nám ukázalo, že týmto smerom by nmalo ísť naše zemepisné či dejepisné vyučovanie, lebo sme dokázali zapojiť do
súťaženia asi 50 žiakov, ktorí vytvorili 25 vlastných a originálnych prác. Druhoplánovo sme chceli
motivovať deti k štúdiu dejín a geografie a vytvoriť v nich pozitívny vzťah k týmto predmetom
často prezentovaných len ako zbierku čísel a rokov. To sa nám aj podarilo. V neposlednom rade sme žiakov
chceli naučiť získavať a triediť informácie a vyskúmané poznatky samostatne prezentovať s využitím prezentačnej multimediálnej techniky.
Trinásta komnata je dobrovoľnou súťažou. A práve vlastné chcenie, istá ochota venovať svoj čas práci
vlastného vzdelávania nás utvrdila v tom, že s touto tvorivou súťažou žiakov pokračujeme aj v tomto ročníku.
Témy do súťaže vypisuje predmetová komisia DEJEPIS-ZEMEPIS, avšak po dohode je možný aj individuálny výber žiakov.
Súťažiaci dostanú tri mesiace na zhromaždenie informácií, ich roztriedenie a spracovanie do záverečnej práce.
Odborná komisia zložená z učiteľov potom práce posúdi a ohodnotí bodmi - od 1 do 10 bodov. Druhé bodovanie potom
prebehne počas prezentácie, kde deti môžu rovnako získať od 1 do 10 bodov. Víťazom sa stane žiak alebo skupina s najväčším
počtom bodov.
Súťažiaci sú rozdelení do dvoch predmetových kategórií (dejepis, zemepis) a dvoch vekových kategórií (6.a 7. ročník a 8.a 9. ročník).
V školskom roku 2003/2004 súťaž Trinásta komnata dostala rozmer okresnej súťaže.
Propozície súťaže Trinásta komnata platné pre školský rok 2005/2006
| Pracovné témy z dejepisu pre školský rok 2005/2006
| Prihláška do školského kola
| Prihláška do okresného kola
| ON-line prihláška do okresného kola súťaže
| Metodický list pre učiteľov
Propozície súťaže Trinásta komnata pre školský rok 2005/2006
- Všeobecné podmienky
- Súťaž organizuje PK dejepis – zemepis ZŠ Rudolfa Jašíka v Partizánskom v predmete dejepis
- Súťaž sa začína zverejnením okruhov tém a je dvojkolová
- Na školách prebehnú školské kolá
- Víťazi školských kôl postupujú do okresného kola
- Zúčastniť sa môže každý žiak 6. - 9. ročníka, žiaci budú rozdelení do dvoch kategórií, 1. kategória – 6. a 7. ročník, 2. kategória 8., a 9. ročník
- Súťažiaci môžu pracovať len individuálne
- Súťažiť môže len riadne zaregistrovaný žiak
- Za registráciu sa považuje výber témy a vyplnenie registračného formulára. Tému si žiak môže vybrať po dohode s vyučujúcim aj svoju.
- Na konci je súťažiaci povinný odovzdať prácu v dvoch exemplároch
- Čas konania súťaže
- 30.11. 2005 - 18.1. 2006 - 1. kolo - projektová časť - Poznámka č.1
- 25.1. 2006 - 19.2. 2006 - 2. kolo - posudková časť - Poznámka č.2
- do 28.2. 2006 - prezentačná časť na školách - Poznámka č.3
- do 31.3.2006 je potrebné práce spolu s prihláškami poslať na ZŠ R. Jašíka v Partizánskom
- 19.4. 2006 – prezentačná časť okresného kola - Poznámka č.4
- Forma súťažných prác
- Každá práca musí byť napísaná strojom alebo počítačom
- Minimálny rozsah pre 1. kategóriu je 2 strany a pre 2. kategóriu je 3 strany
- Maximálny rozsah (bez obrazovej prílohy) je 10 strán
- Práca musí obsahovať: zoznam použitej literatúry a pramene, čestné vyhlásenie o samostatnosti písania práce, obsah
- Štruktúra súťaže
- Prvé kolo - fáza zbierania materiálov, konzultácií s vyučujúcim a napísania práce
- Druhé kolo - odovzdaná práca je posúdená, ohodnotená odbornou komisiou
- Prezentačná časť - súťažiaci svoju prácu prezentuje na žiackej vedeckej konferencii, kde odpovedá na otázky komisie i obecenstva
- Víťazi školských kôl postupujú do okresného finále
- Záverečné ustanovenia
- Prezentačná časť je verejná
- Odborné komisie tvoria učitelia dejepisu. Pre okresné kolo bude zostavená okresná komisia zložená z učiteľov dejepisu jednotlivých škôl v okrese
- Predmetová komisia všetky práce archivuje
Poznámka č.1
Pod projektovou časťou sa rozumie práca žiaka na projekte až po jej dokončenie. Za dokončenie práce sa považuje odovzdanie projektu v dvoch viazaných exemplároch. - NÁVRAT K ČLÁNKU
Poznámka č.2
Pod posudkovou časťou sa rozumie posúdenie práce školskou komisiou zloženou z pedagógov (najlepšie učiteľov dejepisu a zemepisu), ktorá prácu ohodnotí bodmi. Presné bodovanie viď v prílohe. - NÁVRAT K ČLÁNKU
Poznámka č.3
Prezentácia projektu je druhá časť súťaže. Na nej žiak svoju prácu predstaví pred komisiou a verejným auditóriom. Za prezentačnú časť sa dávajú osobitné body, ktoré sa v konečnom dôsledku pripočítavajú k bodom za prácu. Víťazom je žiak s najväčším počtom bodov. Bodovanie za prezentačnú časť pozri v prílohe. - NÁVRAT K ČLÁNKU
Poznámka č.4
Do prezentačnej časti okresného kola postupujú víťazi jednotlivých kategórií z jednotlivých škôl. Zodpovedný organizátor na príslušnej škole je povinný do 31.3. 2006 poslať vyplnený formulár s menami víťazov školského kola spolu s prácou. Prijatím formulára a práce je žiak príslušnej školy registrovaný v okresnom kole. Okresná posudková komisia príslušnú prácu posúdi a udelí jej body. Prezentačná časť okresného kola prebehne v budove ZŠ Rudolfa Jašíka v Partizánskom 19.4.2006
- NÁVRAT K ČLÁNKU
Pracovné témy pre školský rok 2005/2006
- 6. ročník
- Stojace kamene. Funkcia a účel megalitických stavieb v pravekej Európe.
- Krajina Biblie. Dejiny židovského národa do konca Rímskej ríše.
- Mestský štát
- Staré ríše Mezopotámie.
- Pyramídy - miesto odpočinku faraónov v Starej ríši.
- Náboženstvo a mytológia starých Egypťanov.
- Krajina faraónov. Prehľad dejín starého Egypta.
- Najstaršie grécke mestské štáty - Mykény, Trója a ich význam pri formovaní gréckej civilizácie.
- Atény - mesto demokracie, kultúry a vedy.
- Grécka mytológia
- Alexander Macedónsky.
- Grécka kultúra.
- Olympijské hry.
- Rímska ríša
- Res Publica - vec verejná. Počiatky rímskeho práva.
- Márnivosť rímskych cisárov
- 7. ročník
- Dejiny Franskej ríše.
- Po stopách Vikingov.
- Križiacke vojny.
- Humanizmus a renesancia.
- Jeane d´Arc - svätá "kacírka".
- Karol IV. a Praha.
- Dejiny pápežstva od počiatku po súčasnosť.
- Hnutie Husitov v Čechách.
- Krištof Kolumbus a storočie objavov.
- Indiánske ríše v Amerike a španielski dobyvatelia.
- Slovania.
- Veľká Morava - kráľovstvo našich predkov.
- Byzantská misia solúnskych bratov Konštantína a Metoda.
- Kráľ Svätopluk.
- Počiatky Uhorského štátu.
- Turecké vpády na Slovensko
- Banské mestá na Slovensku.
- Juraj Jánošík - legendy, rozprávky a pravda.
- Stredoveká spoločnosť
- Stredoveké kláštory
- Stredoveké mestá
- Románsky a gotický sloh.
- 8. ročník
- Ľudovít XIV. - Kráľ Slnko.
- Barok.
- Osvietenstvo a racionalizmus.
- Francúzska revolúcia - brána do nového veku.
- Napoleon Bonaparte.
- Občianska vojna v USA 1861 - 1865.
- Priemyselná revolúcia.
- Vynálezy a počiatky priemyselnej výroby.
- Revolučný rok 1848/1849.
- Umelecké prúdy v 2. polovici 19. storočia – impresionizmus, fauvizmus, kubizmus a iné.
- Cár Peter Veľký a rozvoj Ruska.
- Anton Bernolák a Slovenské učené tovarišstvo.
- Matej Bel - veľký učenec.
- Mária Terézia - panovníčka, ktorá zmenila monarchiu.
- Ľudovít Štúr.
- Matica slovenská.
- Česko - slovenská spolupráca doma i v zahraničí - základ nového štátu.
- 9. ročník
- Prvá svetová vojna.
- Parížska mierová zmluva, Spoločnosť národov a Versailský systém.
- Fašizmus.
- Boj Hitlera o ovládnutie Európy.
- Život v okupovanej Európe.
- Komunizmus.
- Druhá svetová vojna.
- Železná opona.
- Studená vojna.
- Slovenský štát.
- Partizánske hnutie a SNP.
- Komunistický prevrat v Česko - Slovensku v roku 1948.
- Pád kolonializmu
- Andrej Hlinka.
- Alexander Dubček
- Dr. Jozef Tiso.
- Milan Rastislav Štefánik.
- Milan Hodža.
Formulár - A - prihláška do súťaže
Registračný formulár účastníka súťaže Trinásta komnata
- Meno a priezvisko...........................................................
- Deň, mesiac a rok narodenia..........................................
- Ročník............................
- Trieda............................
- Pracovná téma...............................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................
- Vyučujúci................................................
Formulár - B - prihláška do okresného kola súťaže
Registračný formulár účastníka okresného kola súťaže Trinásta komnata
- Škola.................................................................................................................................
- 1. kategória (6. a 7. ročník).............................................................................................
- Pracovná téma...................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................
- 2. kategória (8. a 9. ročník).............................................................................................
- Pracovná téma...................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................
- Zodpovedný vyučujúci................................................
- Zoznam potrebných pomôcok
ON-LINE prihlasovací formulár do okresného kola 13. komnaty
Metodický list pre učiteľov
Milí kolegovia,
obraciame sa k Vám s ponukou tvorivej súťaže z dejepisu, ktorá získala tajomný názov „Trinásta komnata“.
Je to súťaž, v ktorej má žiak objaviť svoje schopnosti v hľadaní informácií, ich zovšeobecnení a napokon v napísaní
svojej originálnej práce na zvolenú tému. Nesledujeme vytváranie vedeckých projektov ani vedeckú štylizáciu. Naším
cieľom je vzbudiť v žiakoch záujem o dejepis a historické témy, naučiť ich pracovať s prameňmi a tie adekvátne
z hľadiska vekuprimeranosti využívať vo svojom texte. Učiteľ je pomocníkom žiaka, usmerňovarteľom či poradcom
pri problémoch, ktoré sa vyskytnú.
Pri Trinástej komnate teda kladieme dôraz na to, aby:
- žiak podal základné informácie k problematike a tie vedel zaradiť do kontextu historického obdobia
- jeho práca bola napísaná na úrovni žiaka 6. - 9. ročníka základnej školy a 1. - 4. ročníka osemročného gymnázia a vekuprimerane spracovaná. Teda
nechceme vysokú vedeckú úroveň, ku ktorej jej dopomôže učiteľ. Vhodné je to, keď si žiak
napríklad obrázky či mapky nakreslí sám. Takto je vidieť, že s problematikou pracoval
samostatne a vnútorne ju prežil. Stretli sme sa aj s prácami, kde žiaci opisovali celé
state. Musíte žiakom vysvetliť, že text musia napísať sami.
- žiak poznal problematiku a na prezentácii ju vedel vysvetliť, podať, prípadne pružne reagoval na položené otázky.
- sa naučil pracovať samostatne, rozmýšľať a vytvárať vlastný text.
Samostatnosť sa overuje verejnou prezentáciou, kde žiak v stanovenom čase 5 minút predostrie základné body práce a jej výsledky.
Tu môže využívať všetku dostupnú audiovizuálnu techniku, ktorá jeho prácu urobí plastickou a jasnou. Na prezentácii žiak musí
odpovedať na otázky komisie či auditória, čím sa sleduje jeho pohotovosť a flexibilita.
Veríme, že sa aj vy stanete spolu so svojimi žiakmi súčasťou Trinástej komnaty a súťaž im ponúknete ako možnosť vlastného napredovania
a zvyšovania kvality vzdelania. Lebo žiak sa touto prácou stáva samostatnejším a schopnejším reagovať aj prakticky na konkrétny problém.
Prosíme o dodržanie všetkých časových termínov. V tomto ročníku môžete poslať prihlášku do súťaže aj pomocou ON-LINE formulára, ktorý nájdete
na tejto stránke. Nezabudnite však, že víťazné práce treba odovzdať osobne.
Ak Vám je čosi nejasné, tak bližšie informácie Vám podáme osobne na našej škole.
S pozdravom za organizačný tím PaedDr. Martin Krajčík
|