
Čo je to Stretli sme sa s van Goghom?
Hľadanie strateného pokladu tróje je projekt predmetovej komisie DEJEPIS - ZEMEPIS, ktorý vznikol v školskom roku
2003/2004. Tento projekt pre ôsmakov je sa tematicky viaže k učivu Symfónia svetla, farieb a pohybu. Na vyučovacej hodine sa žiaci zoznámili s novými umeleckými prúdmi
v maliarstve z 2. polovice 19. storočia. Na učebnicovú tému nadväzuje projektová práca žiakov. Komplexné poznanie histórie si vyžaduje, aby mal človek prehľad aj v
dejinách umenia. Projekt má žiakom ukázať cestu, ako si všimnúť dôležitosť estetiky v dejinách kultúrnych spoločenstiev. A pokiaľ deti nie sú od malička vedené k
umeleckej citlivosti, tak tematiku týkajúcu sa umenia prijímajú len veľmi ťažko, lebo jej nerozumejú.
V priebehu mesiaca žiaci študujú životopisy Vincenta van Gogha z rôznych zdrojov a na základe získaných informácií potom vytvoria fiktívny rozhovor s umelcom pre školský časopis.
Súčasťou projektovej práce je aj reflexia na ľubovoľné dielo van Ghoga.
Ciele projektu Stretli sme sa s van Goghom:
Cieľom tohto projektu je žiakov priviesť k citlivejšiemu vnímaniu umenia a k praktickému pochopeniu zmien v umení v kontexte premeny tradičnej spoločnosti na industriálnu spoločnosť.
- Kognitívne ciele projektu
- Spoznať a pochopiť industriálnu spoločnosť
- Spoznať umelecké hnutie druhej polovice 19. storočia – impresionizmus a jeho základných predstaviteľov
- Získať osobnú skúsenosť s Vincentom van Goghom a jeho dielami
- Snažiť sa pochopiť jeho povahu
- Výchovné ciele projektu
- Doviesť žiakov k pozitívnemu prijímaniu umenia, jeho hodnôt a posolstva pre nasledujúce generácie
- Rešpektovanie názorov iného človeka a pochopenie jeho konania v rámci jeho možností a vlastností
- Zodpovednosť za svoju prácu a konanie
- Schopnosť prezentovať svoje myšlienky a potlačiť strach z ich vyjadrovania
- Vzdelávacie ciele projektu
- Vedomosti o impresionizme a jeho základných predstaviteľoch
- Zručnosti pri vytváraní rozhovoru pre noviny alebo časopis
- Získavanie informácií a schopnosť orientovať sa aj cudzojazyčných prameňoch, napríklad nemecké či anglické webové stránky
- Schopnosť triediť informácie a tie si overovať na konkrétnych zdrojoch
Ukážka rozhovoru v školskom časopise